,, Bezpieczeństwo ” to najważniejsze hasło każdej imprezy.
Każdy organizator wrak race lub offroad, jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo zawodników i kibiców. Na każdej imprezie musi być:
- Punkt medyczny (z reguły zawsze jest to karetka z medykami na pokładzie)
- Straż pożarna (gdyż nigdy nie wiadomo czy jakieś auto się nie zapali w czasie rajdu)
- Obsługa techniczna (sędziowie i zaplecze ludzi)
wrak race
Bezpieczeństwo kibiców, organizator musi im zapewnić punkt obserwacyjny z którego będą mogli oglądać zmagania zawodników. Nie dopuszczalne jest to żeby zawodnicy podczas trwających wyścigów, biegali po torze w celu zrobienia jak najlepszego zdjęcia. Kibice nie mogą też pomagać zawodnikom w wyjechaniu z zaspy, od tego są spychacze na torach które wypychają zakopane auta. Według mnie najlepszy punkt obserwacyjny dla kibiców jest na torze w Kotorydzu. Została tam wyznaczona specjalna strefa dla kibiców, która znajduje się na wzniesieniu. A na tor mogą wejść tylko media.
Największe jednak znaczenie, ma bezpieczeństwo dla zawodników. Bo to jednak oni się ścigają na torze, i walczą swoimi bolidami o jak najlepsze miejsca. Jednak niektórzy zawodnicy ( jest to trochę smutne ) ale zapomnieli, co to znaczy dobra zabawa na wrak race. Fantazja niektórych zawodników podczas przygotowywania, ulepszeń i wzmocnień swoich bolidów, przechodzi najśmielsze oczekiwania. Osobiście zauważyłem to, że niektórzy ludzie szykują swoje auta na wzór typowego czołgu, tylko po to żeby… . No właśnie tylko po to żeby? Co tym chcą osiągnąć? Żeby kogoś zepchnąć z trasy? A morzę uchronić swój silnik przed uszkodzeniami? Czy po prostu żeby zrobić komuś nieświadomie krzywdę? Wbijając się swoim stalowym pługiem w bok innego zawodnika.
Pozwoliłem sobie zapożyczyć z Facebooka kilka ciekawych zdjęć, przedstawiających fantazję niektórych ludzi gdy szykują swoją auta na wraka.
Tutaj widać że ewidentnie projektanta poniosła fantazja wyobraźni. Zapomniał tylko o skutkach jakie mogą powstać gdy przez przypadek, wjechał by komuś w drzwi albo w dach gdyby auto się przewróciło na bok.
Np. w takiej sytuacji gdy auto leży na dachu i na zakręcie.
Tutaj mamy autko które zostało na grupie Facebooka okrzyknięte ,, Miednico łamacz „. Szczerze mówiąc nie wiem na jakiej imprezie wrak race by to auto zostało dopuszczone do startu. Byłem na wielu imprezach wrak race, ale na żadnej nie widziałem tak ob spawanego auta.
Tutaj mamy dla odmiany tylne wzmocnienie. Powiadają że tylne wzmocnienia nic nie szkodzą, lecz wyobraźmy sobie taką sytuację: Auto przedstawione na zdjęciu uległo awarii na zakręcie toru. Auto jadące z tyłu wjeżdża w zakręt, lecz w tym momencie jest obracane przez kolejne auto drugie auto staje bokiem na torze. W tym samym momencie w to auto wjeżdża czwarte, pchając je bokiem po torze i wbija je drzwiami kierowcy centralnie na wzmocnienie pierwszego auta ze zdjęcia. Można sobie wyobrazić co wtedy się dzieje z autami. Nie chciałbym być na miejscu kierowcy w tym przypadku.
A tutaj mamy jeden z efektów takich oto własnie wzmocnień, które nie są zrobione według regulaminu i bez najmniejszego pomyślunku.
To są właśnie minusy źle wykonanych wzmocnień, ale są tez plusy wzmocnień wykonanych z głową. Największym plusem na pewno jest wykonanie klatki bezpieczeństwa wewnątrz auta. Uchroni to nas przed przypadkowym złożeniem się auta, podczas dachowania lub innej przepychanki na torze.
Lub bardziej profesjonalnie jeśli ktoś chce.
Warto tez jest zamontować lepsze pasy bezpieczeństwa. Np.
Trzeba też pamiętać o tym że, każdy zawodnik jak i pilot podczas swojego biegu, musi mieć kask który będzie chronił jego głowę przed obiciami i uderzeniami w karoserię. Jeśli dani zawodnicy nie posiadają kasków, nie zostaną oni dopuszczeni do startu.
Offroad
W offrodzie bezpieczeństwo jest również ważne, z tym że tutaj niektóre punkty objawiają się trochę inaczej, a niektóre wręcz powtarzają co we wrak race.
W offroadzie organizator musi zapewnić bezpieczeństwo głównie zawodnikom, kibicom już nie koniecznie. Zapytacie się pewnie dla czego? A no dla tego że w offroadzie tworząc trasy i pieczątkownie, nie da się stworzyć wydzielonego miejsca dla kibiców . Tak prawdę mówiąc to w offroadzie, nie ma jednaj wyznaczonej trasy po której będą wszyscy jechać. Jedną trasą mogą wszyscy dojechać do pieczątkowni, a tam już każdy jeździ jak mu rodbook pokaże. A że Offroadowcy są znani z jazdy po bezdrożach, i wjadą autem tam, gdzie normalny człowiek by nawet nie pomyślał że można wjechać. Dla tego w tej sytuacji kibice musza bardzo uważać na siebie, i mieć oczy dookoła głowy.
Za bezpieczeństwo zawodników odpowiada organizator. To własnie organizator musi zapewnić na swojej imprezie:
- Obsługę medyczną
- Straż pożarną (jeśli jest to na prawe wielka impreza jak np. Bałtowskie Bezdroża)
- Obsługę techniczną (sędziowie na punktach kontrolnych i pieczątkowniach)
W offroadzie zawodnicy mogą już swoje terenówki przygotowywać wedle swego uznania. W offroadzie jest jedna zasada dotycząca modyfikacji auta ,, musi ono być bezpieczne i mieć jak największą dzielność terenową „. Od tego zależy w jakiej kategorii auto będzie startować. W skrócie mówiąc po prostu auto musi wjechać w jak największe błoto, tam gdzie nikt inny by się nie odważył wjeżdżać i oczywiście musi jeszcze wyjechać.
Żeby zapewnić sobie bezpieczeństwo podczas walki w terenie, w jednych z cięższych kategorii warto wy spawać w aucie solidną klatkę bezpieczeństwa.
Zapytacie się pewnie po co klatka bezpieczeństwa w terenówce? A no po to żeby uniknąć np. takich nie miłych niespodzianek jak ta:
Tutaj na szczęście nic się nie stało ekipie tego Jeepa. Na pierwszy rzut oka wyglądało to strasznie, lecz ekipa się nie poddała i po chwili dalej jechali w rajdzie. Teraz wyobraźmy sobie że mamy taka własnie porządną klatkę bezpieczeństwa, i tego typu przeszkody już są nam nie groźne.
Na temat bezpieczeństwa w offroadzie mógłbym pisać długo, ponieważ jest tutaj wiele czynników na które trzeba uważać. A zwłaszcza na które muszą uważać sami zawodnicy, gdyż w offroadzie nie jest trudno o jakikolwiek wypadek. Zawodnicy muszą uważać miedzy innymi na trawersach by nie zaliczyć rolki swoim autem, muszą uważać na liny stalowe w swoich wyciągarkach by nie pękła, na urywające się szekle podczas szarpania auta liną kinetyczną, i wiele innych czynników które mają wpływ na bezpieczeństwo podczas zabawy w offroadzie. ( Myślę że stopniowo będę robić artykuły na te tematy, czerpiąc wiedzę z własnego doświadczenia w terenie )
Pewnie się zapytacie co z kaskami w offroadzie? Obserwując rajdy na jakich bywałem, zauważyłem to że nie wszyscy używają kasków. Ogólnie nie są one wymagane od zawodników lecz warto je jednak mieć, zwłaszcza w tych bardziej wymagających kategoriach, chociażby ze względu na znajdujący się w nich interkom który ułatwia komunikację pilota z kierowcą.
Pamiętajmy żeby podczas zawodów wrak race czy offroad mieć włączone myślenie. Dbajmy o bezpieczeństwo nie tylko swoje ale i o innych dookoła, a na pewno w tedy będziemy się świetnie bawić.
Jeśli zainteresował cię ten artykuł i chciałbyś/abyś wziąć udział w któreś imprezie to zapraszam cię do zakładki imprezy bądź na mojego fanpejdża na Facebooku tam znajdziesz terminy wszystkich imprez wrak race i offroad.
1 thought on “Bezpieczeństwo”